12.4 C
Tehran
فروردین ۵, ۱۳۹۸
اقتصاد مالی راه و مسکن هوایی دریایی

سازمان بنادر به دنبال مصادره نمایشگاه بین المللی دریایی بود

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران

پیشامد- رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان این که نمایشگاه صنایع دریایی را به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار نکرده ایم گفت: سازمان‌ بنادر قصد داشت به بهانه مصوبه شورایعالی ارگان‌های دریایی که الزام آور هم نیست، این نمایشگاه را مصادره کند.

به گزارش پیشامد، حسین فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به حواشی پیش آمده برای بیستمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی ایران اظهار کرد: نگاهی بسیار گذرا به توسعه نیافتگی بنادر کشور نشان دهنده وظایف بر زمین مانده و انبوه سازمان بنادر در این حوزه است و این سازمان در اهتمام به وظایف حاکمیتی و توسعه‌ای خود نیازمند نگاهی متفاوت است.

وی افزود: از نظر ما این سازمان به قدری وظایف توسعه‏ ای بر انجام شدن دارد که اصولا نباید فرصت ورود به برخی از فعالیت‏ های بخش خصوصی مانند برگزاری نمایشگاه را داشته باشد و ورود این سازمان به بعضی از فعالیت‏ ها موجب فرصت سوزی در ماموریت‏ های اصلی آن می‏ شود و به دور از شأن حاکمیتی سازمان بنادر است.

وی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳۹۶ نوزده دوره نمایشگاه بین‏المللی صنایع دریایی، توسط انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شده است که بزرگترین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی در کشور است.
وی با یادآوری اینکه سازمان بنادر بارها تلاش کرد نمایشگاه قوی دریایی برگزار کند ولی استقبال زیادی از آن نشده است، گفت: اوج عدم استقبال از نمایشگاه سازمان بنادر در اسفندماه ۱۳۹۶ در شهر بندرعباس بود و پس از آن مدیران سازمان بنادر برآن شدند تا نسبت به تجمیع نمایشگاه‏ ها اقدام نمایند.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی ایران اظهار کرد: البته تجمیع نمایشگاه‏ ها موضوع خوبی است و انجمن با آن موافق است ولی نه به قیمت مصادره نمایشگاه انجمن مهندسی دریایی ایران و یا دولتی سازی برگزاری نمایشگاه.

فاضل با اشاره به اینکه سازمان بنادر به بهانه مصوبه شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی قصد تجمیع غیرموجه بیستمین نمایشگاه انجمن با سایر نمایشگاه‏ها را داشت گفت: سه نکته مهم در اینجا وجود دارد که سازمان بنادر به راحتی از آن عبور می‏ کند و تصور دارد که دیگران نیز متوجه این موضوع نیستند، اول اینکه شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی، یک شورای مشورتی است که براساس دعوت سازمان بنادر شکل گرفته و براساس قانون ایجاد نشده است، بنابراین ضمن احترام به تمامی مدیران ارگان‏های دریایی کشور، باید گفت به لحاظ حقوقی و قانونی مصوبات این شورا برای هیچ شخص یا سازمان یا تشکلی، آمره و الزام آور نیست و پس از تصویب هر مصوبه در شورا، مصوبه مذکور باید مورد توافق طرف دومی که مورد خطاب مصوبه است نیز قرار گیرد‌.

فاضل ادامه داد: دوم اینکه بسیاری از شرکت‏ هایی که در نمایشگاه مذکور شرکت می‏ کنند شرکت‏های صنعتی خصوصی هستند و اساساً از ارگان‏های دولتی تبعیت نمی‏ کنند و سوم اینکه در هرحال شورای مذکور در مصوبه خود تصریح کرده بود که تجمیع نمایشگاه‏ ها با متولی گری انجمن مهندسی دریایی ایران انجام پذیرد.

وی افزود: انجمن در آن مقطع به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد آمادگی دارد که تفاهم‏نامه‏ ای جهت تجمیع نمایشگاه‏ ها با تولی‏گری انجمن مهندسی دریایی ایران امضا کند ولی به نظر می‏رسد فشارهای برخی از افرادی که موافق این تفاهم نبودند و نیز تمایل سازمان به دولتی سازی نمایشگاه، موجب شد تا سازمان بنادر با استفاده از اختلاف عدم تحویل انجمن و بر خلاف مصوبه شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی، خود را به جای انجمن، متولی برگزاری نمایشگاه اعلام کند و جهت انجام امور اجرایی با پیمانکار جزء سابق انجمن وارد مذاکره و تفاهم گردد که این موضوع در همان مقطع نیز مورد اعتراض جدی انجمن واقع شد.

وی بیان کرد: البته پیمانکار مزبور با انجمن نیز قرارداد دارد و تضمینات جهت این کار سپرده است لیکن به نظر می‏ رسد تعهد برگزاری نمایشگاه را به دو شخص (انجمن و سازمان) ارائه کرده است. نکته اینجاست که در هرجا توانستند لوگوی انجمن مهندسی دریایی ایران را حذف کردند و لوگوی خود را جایگزین لوگوی انجمن کردند. البته اخطارها و فشارهای انجمن در میانه فرایند موجب اصلاح برخی از پوسترها گردید ولی تصمیم سازمان به حذف انجمن بود.

وی ادامه داد: مقرر بود این پیمانکار به نمایندگی از انجمن مهندسی دریایی ایران نسبت به برگزاری همایش و نمایشگاه صنایع دریایی اقدام کند ولی چند روز مانده به همایش و نمایشگاه، انجمن متوجه شد که اتفاقات پشت پرده‏ای افتاده و همزمان با افتتاحیه همایش یعنی صبح ۲۶ آذرماه و در همان محلِ برگزاری همیشگی افتتاحیه همایش یعنی سالن خلیج فارسِ مرکز همایش‏های کیش، سازمان بنادر با هماهنگی سازمان منطقه آزاد کیش و پیمانکار، اقدام به برنامه‏ ریزی جهت برگزاری افتتاحیه نمایشگاه و دعوت از مهمانان کردند.

وی تاکید کرد: این درحالی بود که همواره افتتاحیه همایش در صبح و افتتاحیه نمایشگاه در بعد از ظهر انجام می‏ شد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران اظهار کرد: برای حل این مشکل و پیشگیری از بی‏احترامی به مهمانان محترم، با مدیرعامل سازمان صحبت کردیم ولی وی حاضر به تغییر برنامه افتتاحیه نمایشگاه نشدند لذا از وزیر راه و شهرسازی کمک خواستیم و وزیر دستور برگزاری جلسه‏ ای فوری را فیمابین سازمان و انجمن داد.

فاضل یادآور شد: دو روز قبل از برگزاری افتتاحیه یعنی ۲۴ آذرماه جلسه مفصلی در این زمینه با مدیرعامل سازمان داشتیم و به احترام میهمانان با افتتاحیه مشترک و همزمان همایش و نمایشگاه در صبح ۲۶ آذرماه موافقت کردیم.

وی تصریح کرد: صبح ۲۵ آذرماه یعنی فردای توافق، مدیران سازمان بنادر اعلام کردند سازمان منطقه آزاد کیش سال ن‏های همایش را در اختیار انجمن قرار نمی‏ دهد. این درحالی بود که قبل از جلسه و توافق انجمن با سازمان بنادر، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در یک مکالمه مفصل تلفنی قول داده بود که هر توافقی بین انجمن مهندسی دریایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی دراین خصوص صورت پذیرد، سازمان منطقه آزاد کیش آن‏را اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته ما معتقد بودیم سازمان بنادر می‏ توانست مشکل را حل کند ولی ترجیح داد این کار را انجام ندهد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران یادآور شد: از این رو انجمن ناچار شد هتلی را برای برگزاری همایش اجاره کند ولی هم‏زمان تلاش کرد دوستان را متقاعد کند تا سال ن‏ها را در اختیار ما قرار دهند و از برگزاری دو افتتاحیه همزمان (همایش و نمایشگاه) در دو مکان پرهیز شود.

فاضل گفت: سرانجام نیم ساعت مانده به همایش، با تماسی که انجمن با یکی از مقامات داشت، قول داده شد که مشکل حل شود و سالن‏ها را در اختیار انجمن قرار گیرد تا مقالات ارائه شود. باتوجه به بدقولی‏ های قبلی، ناچار شدم خلاصه‏ ای از موارد پیش‏ آمده را در سخنرانی افتتاحیه بیان کنیم تا مدعویین مطلع باشند و درصورت در اختیار نبودن سالن مرکز همایش‏ها، از سالن‏ها هتل استفاده شود. جالب اینجاست که با توجه به اینکه طبق توافق، سازمان بنادر و دریانوردی تیم خبرنگاری ۲۵ نفره‏ ای را برای پوشش خبری رویداد دعوت کرده بود ولی اجازه نداد موارد سخنرانی انتشار و نیز اخبار همایش انتشار یابد.

نوشته های اخیر

سهمیه‌بندی و تغییر قیمت سوخت مطرح نیست/قاچاق سوخت؛ ۵میلیون لیتر

مدیر خبری

جهش قیمت نفت پس از توافق کاهش تولید اوپک

مدیر خبری

استانداردهای حسابرسی خاص برای شرکت‌های دانش بنیان‌ نیاز داریم

مدیر خبری

نظر خود را بنویسید

5 × چهار =